Nu ni!

Dä ä många som undrar om hela den här Norge-grejjen.
Å ja, I've been there, done that.
Fileat lax har jag gjort. Dä låter så mycke glammigare än dom som har varit iväg å rensat fisk. Man kan även säga att man har varit produktionsmedarbetare på Atlantic King. Flashigt värre.
Men, om sanningen ska fram så va dä kanske inte vidare glamouröst. Man stod där mä kniven i högsta hugg å väntade på att laxarna skulle komma farandes. Å tro mej, dom kom..å fort som satan gick dä oxå. Dä va svårt å hinna mä i början. Herregud.
Första gången vi kom in i fabriken höll vi på å spy av den där fisklukten. Urk. Men sen vande man sej att allt luktade fisk när man kom hem.
Ner i källarn mät bara. 
Jag utsåg mej själv å Danne till king and queen of the nappning. Dä betyder att man helt enkelt står mä en liten tång å drar sista benen ur fisken. Mycke rogivande men jävligt ont för handleden efter ett antal timmar.
Annat kul va sorteringen. Jag kan vikterna i huvvet än. Dä finns backar för fisk mellan 0,9-1,4 å 1,4-1,8 å 1,8-2,4 å sen finns dä för under 0,9 å över 2,4. Till slut va jag så grym så jag inte ens behövde väga dom..jag bara slängde hej vilt som värsta superkvinnan. Ibland slank en å annan ur näven å hamnade på golvet
Folk i allmänhet tyckte dä va jätteroligt å kasta dom där stora äckliga laxhuvvena på mej eftersom jag va så rädd för dom. Jag skrek som en stucken gris. Tanja däremot..hon åkte på å packa dom. "Men sätt bara fingrarna i munnen å i ögonen så har du dom" Helvete heller. Jag gjorde köttfärs av ryggar istället.
Annat kul va ju fiskslamsekrigen. Jättemysigt verkligen.
Ja, nu vet ni allt om hur dä går till på en fiskfabrik i Norge.
.Nästan.


1. Här står jag å skär bukar. Så snygg så snygg.
2. Två estländare å två norskar på min favoritplats. Nappningen.
Ser ni hur stora dom är, the laxes!
3. Bakissyssla. Posa på våran altan! I pyjamas såklart.

Klaga inte på kvalitén tack. Jag har tagit kort på kort mä cammen.
Å allt för eran skull!


Publiken säger
Postat av: Sandra

Svar: Ok.. ja men man måste ju känna sig redo lixom =) Och det har ju inget med åldern att göra, utan det känner man ju själv av när man är.

coolt. så du har jobbat på fiskfabrik inorge !

Postat av: ELIN

Just nu lottar jag ut en Header!
Det enda ni behöver göra är att kommentera inlägget med bilden på Headern. Kom in och kolla & va med och tävla! Tävlingen avslutas imorgon 7/2 16.00

Mvh Elin

2008-02-06 @ 14:47:03
URL: http://elinhanssons.blogg.se
Postat av: Ingeborg

haha, tack så mycket. Känns ju alltid bra att ha några trogna läsare! Speciellt som jag gillar din blogg med!

Nä, det såg inte så glammigt ut heller. Fast det trodde jag nog inte. Kan tänka mig lukten! Usch!

2008-02-06 @ 15:22:53
URL: http://brutalchoklad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback