Jag fatter inte.

Jag antar att det knappast har undgått någon som läser här vad som är på väg att hända. My brother from a very other mother i Liberia ska bli hemskickad till sitt hemland. Tror dom i alla fall. Vänner, vi i familjen och tusentals andra random människor tycker inte riktigt likadant.
 
När man kommer till Sverige vid elva års ålder, någon har förfalskat ens papper, snor passet och lämnar en utanför ett socialkontor. Vad har man då själv gjort för brott, egentligen? Ingenting. Han hamnar i kläm på grund av nån annans idioti och brist på varken förstånd eller empati. När man är elva år i ett främmande land har man inte mycket annat att göra än att rätta sig efter.. man kan inte direkt börja slåss för sin egen värdighet.
Ett uppehållstillstånd blir indraget 2009 pga att "han inte har anpassat sig eller har någon anknytning i det svenska samhället!". Typ. Hallå blåbär, vi då? Jag är hans syster och min mamma är hans mamma.
 
Nu har han begått ett brott, enligt lagar och regler. Han har fyllt 18 år. Då anses man som vuxen och rent praktiskt och teoretiskt kan dom åka ner med han till sitt så kallade hemland, släppa han på flygplatsen och åka hem igen. Och där ska han stå. Åt vilket håll ska han gå? Vart ska han bo? Vad ska ha leva på? Vem vill ta hand om han?
 
Näe vet jag vad. Nu har han definitivit anpassat sig till Sverige, han följer regler, lagar och traditioner. Har vänner, går i skolan, spelar fotboll, vill ta körkort och har en vision att någon gång spela i ett allsvenskt lag.
Är inte det å va anknuten en till ett samhälle så är nog inte jag det heller misstänker jag. Skick ut mig också då.
 
Jag har full förståelse för att alla inte kan stanna i Sverige, jag är inte dum i huvvet eller orealistisk.. jag tycker bara att det nånstans ska till en lagändring om hur det ska få gå till. Jag lider med alla det drabbar, jag vet att det inte bara är Ibbe. Men just nu brinner mitt hjärta lite extra för det här, jag är ju partisk för fan. Med all rätt.
Och alla människor har ett val, engagera er eller inte. Finns det andra som behöver stöd, hjälp dom då å klaga inte på att folk väljer å hjälpa en person. Alla kan inte göra allt för alla, men alla kan göra något för någon.
En eloge till alla som gör ett otroligt jobb för sin kompis just nu. Ni är helt fantastiska!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Publiken säger
Postat av: Suzi & Kian & Lillebror i november

Massa kärlek till er<3


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback