Ett saknat hästliv!

Förra veckan drömde jag en natt att jag och Jessica (en av mina bästa) var ute och red. Precis som förr. Vi red ute i skogen, samma rundor som vi alltid red under vår hästtid tillsammans i Åkarp. Det var Gerdas, det va Bänarp, det va Rakenäs och det var Lilla Rundan.
Vi visste precis var hon behövde gå före för att min häst skulle vägra gå först förbi läskiga stenar och sådär, vi kunde alla mötesplatser på vägen, alla genvägar, vi kände till alla träd vi var tvugna å hoppa över och vi visste när vi skulle ladda för full galopp uppför en backe!

När jag tänker tillbaka på den där tiden så är det lite sorgligt. Egentligen inte ens lite sorgligt, väldigt mycket. Efter avslutat ridpass smög vi upp på höskullen, parkerade oss vid fönstret och åt kex och bullar. Mats bullar! Ibland sov vi höskullen och, med varsen högaffel redo å sättas i våldtäcksmän brevid oss. Det kom aldrig några sånna, tur det. Vi bjöd dit killar ibland, killar som smygrökte i stallet.

När vi blev lite äldre brukade vi ligga bakis på gräset utanför stallet och dricka iskallt stallvatten. Ibland orkade vi inte ens ta in hästarna, crazy life! Men det va i alla fall skönare än å ligga hemma å behöva höra den där förbaskade bilbingon varannan söndag! (den är kvar än)
En sommar bodde vi i husvagn där uppe oxå, lagade nudlar som var så äckliga så att inte ens stallkatten ville äta upp den. Toan fick vi låna hos Tomas, gubben mitt emot. Han var hemskt snäll, vi brukade få honung av han oxå..och han kunde utan tvekan rabbla upp vårt släktträd och komma fram till att vi nog var lite släkt vi oxå.

Vi var nervösa inför tävlingar, körde hästarna hit och dit och tränade, tvingades börja åka moppe till stallet och tog för allt i världen inte vägen genom samhället. så jäla pinsaamt.

Ibland var vi osams och skulle rida åt varsett håll bara för att vi vägrade rida samma väg. Tyvärr var min häst jättebångstyrig och ville inte alls gå dit jag ville. Hon ville bara hänga efter.

Ibland ville vi sälja våra odågor till hästar och aldrig mer behöva se dom för allt var så jobbigt. Men det ändrade sig ofta sekunden efter.

Elin Kennmark - Ami Q
Jessica Revelj - Billie Jean

Vilket fantastiskt gäng vi var


Tack för alla aktiva år innan du blev pensionär, menar jag med det här.


"jag räknar till 3, sen räcker vi ut tungan" sa jag. "oyeah" sa Ami.


♥Ami Q. Född 19e maj 1986 i Vetlanda♥

Vem är mer född 19e maj tror ni?
J-A-G


Publiken säger
Postat av: jenny

ohh o lika gammal som miiig.fast ja skulle inte vilja kalla mig pensionääär

2010-11-28 @ 22:21:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback